چرا موتورهای دیزلی و موتورهای بنزینی توان های متفاوتی دارند؟

 

در موتورهای دیزلی زمان هر مرحله بیشتر از موتورهای بنزینی است .

این به دلیل این است که سیلندر موتورهای دیزلی بلندتر از بنزینی است و حرکت پیستون در سیلندر زمان بیشتری طول می کشد.

در موتوروهای بنزینی با قطر سطح مقطع بیشتر ، حرکت پیستون در سیلندر از بالا به پایین یا برعکس در زمان کمتری رخ می دهد . و این به معنی حرکت تندتر موتور ( در دور بر دقیقه های بیشتر) است . RPM 000 15 در ایده آل ترین موتورها اما دارای گشتاور تولیدی کمتری خواهد بود .

سرعت موتورهای دیزلی بالاتر از 2000  دور بر دقیقه نمی رسد . اما  بدلیل طولانی بودن مرحلۀ حرکت پیستون، دارای گشتاور تولیدی بسیار بزرگی است.

پس چرا یک موتور با گشتاور تولیدی بزرگ ولی دور بر دقیقه های پایین دارای توان خروجی کمتری خواهد بود.

البته چیزی که موتور به طور طبیعی تولید می کند گشتاور است .

در این جا 3 عامل موثر بر گشتاور وجود دارد.

- قطر سطح پیستون

- مقدار فشاری که بر اثر انفجار سوخت بر سطح پیستون وارد می شود.

- مسافتی که پیستون در هر مرحله می پیماید . برای داشتن سیلندر بلندتر و حرکت طولانی تر پیستون باید قطر میل لنگ هم زیاد باشد تا نظم حرکت پیستون ها و حرکت میل لنگ حفظ شود . اگر چنین نشود پیستون تنها در نیمه ی سیلندر حرکت کرده و مراحل تخلیه و تراکم به خوبی انجام نمی شود . بنابراین بازوی گشتاور میل لنگ هم بیشتر می شود و از این جا گشتاور بیشتری تولید می شود.

در این جا یک نسبت مستقیم بین گشتاور و توان وجود دارد.

                       33/(2*pi) =5,252                        RPM/ 5,252* گشتاور = توان

اگر شما یک اتوموبیل داشته باشید که با یک گشتاور تولیدی ثابت کار کند .

می تواند توان خود را در سرعت های بالا ( دور بر دقیقه های بالا) بیشتر کند . در حالی که اصلاً گشتاور تغییر نکند .

  ماشین های مسابقه ای با اینکه گشتاور کوچکی دارند . ولی چون در دور بر دقیقه های بیشتر کار می کند در نتیجه توان و سرعت بیشتری خواهند داشت . برعکس موتورهای دیزلی دارای گشتاور بسیار بزرگی هستند ولی اصلا ً توان قابل توجهی ندارند .

   اگر2 موتور دارای گشتاور یکسان باشند آن موتوری که در دور بر دقیقه های بیشتری کار می کند کار فیزیکی بیشتری انجام می دهد در نتیجه توان بیشتری خواهند داشت .

این مسئله همچنین جواب این سوال است که چرا در موتورهای دیزلی از دنده های بیشتری استفاده می کنیم . موتورهای دیزلی تنها بین 1000  تا 2000 دور بر دقیقه کار می کند . در نتیجه برای تولید دور بر دقیقه های لازم در هر سرعتی به استفاده از دنده های بیشتری در موتورهای دیزلی نیاز داریم .

در قسمت های بعدی به شما خواهیم گفت که چرا بجای استفاده از موتورهای دیزلی از موتورهای بنزینی در شهر استفاده می کنیم.

موتور دیزلی تک سیلندر  land_rover_diesel

 

 

برای دیدن بقیه عکس ها به این سایت مراجعه کنید